Jouw kandidaten aandragen

Door: Mike van der Burgt 6-12-2016

Categorieën
:
Voor Recruiters,

 

Jouw kandidaten presenteren

Als recruiter wil jij graag de beste kandidaat aanleveren, maar hoe overtuig je de opdrachtgever dat jou kandidaat de beste is?

Gebruik eenzelfde vocabulaire

Als recruiter weet je hoogstwaarschijnlijk waar je cliënt naar op zoek is, maar let ook op de specifieke verwoordingen die hij/zij gebruikt wanneer de functie of mogelijke kandidaten worden besproken. Als de cliënt meermaals het woord dominant laat vallen is dat waarschijnlijk iets waar veel waarde aan gehecht wordt. Jij moet dan uit de context halen of dominantie hier als een goede of een slechte eigenschap wordt gezien.

Probeer, wanneer je jouw kandidaat voorstelt, dan ook de termen en woorden te gebruiken die je cliënt ook heeft gebruikt om de functie of potentiële nieuwe werknemer te beschrijven. Had de opdrachtgever het steeds over een leider, of een hoofd, of misschien een leidinggevende? Wanneer je in dezelfde bewoording als de opdrachtgever doorgaat, zal je boodschap eerder binnenkomen en zal de opdrachtgever de kandidaat beter beoordelen. Jij kunt dus door alleen al op je vocabulaire te letten al een beetje sturen naar welke kandidaat jij de beste vind.

blog_image:article_career_14810375195846d6cf044a7.png:end_blog_image
Geef onomstotelijke feiten

Het kan soms lastig zijn iets uit te leggen wat voor jou vanzelfsprekend is. Aanvoelen of een kandidaat geschikt is, is voor jou als recruiter een soort tweede natuur geworden. Dit is echter niet zo voor de bedrijven waarvoor jij recruit. Zeggen dat je voelt dat de kandidaat de juiste is, is immers niet heel overtuigend.

Praat daarom in onomstotelijke feiten in plaats van meningen. Wanneer je een referentiecheck hebt gedaan en daar kwam uit dat kandidaat een uitstekende leider was. Zeg dan niet: “de vorige werkgever was enthousiast over zijn/haar leiderschap”, maar: “De vorige werkgever gaf aan dat projecten met de kandidaat als leider, goede resultaten opleverden”. Probeer zoveel mogelijk ervaringen en meningen te vermijden en zoveel mogelijk resultaten te benadrukken.

Dit geldt ook voor negatieve punten van aandacht. Het voelt voor een opdrachtgever gemakkelijker om iemand aan te pakken die ongeveer tweemaal per week te laat op het werk is, dan iemand waarvan de vorige werkgever vond dat hij vaak te laat was. Geef duidelijk aan wat de resultaten waren van de positieve en negatieve eigenschappen van de kandidaat. Dit geeft duidelijker zijn/haar goede kwaliteiten weer en geeft duidelijker inzicht in hoe de negatieve kanten aangepakt kunnen worden.

Hoe ga je daar als recruiter mee om?

Bij Career Result, presenteren wij onze kandidaten altijd pas nadat wij zorgvuldig met hen gesproken hebben en zeker zijn dat zij een match kunnen zijn. Daarnaast bieden wij onze kandidaten ook interviewing trainingen aan en eventuele tips voor het CV. Zo proberen wij ervoor te zorgen dat de juiste kandidaten zich op de juiste manieren profileren bij een opdrachtgever.

Mochten er verdere vragen, suggesties of opmerkingen zijn, dan hoor ik deze graag. Je kunt ze mailen naar mike@careerresult.nl. Om in contact te komen met ons om een samenwerking te bespreken, of om gewoon over recruitment te praten kun je de contactgegevens van onze Recruitment Experts hier vinden.