Wat en Wie je wilt in je bedrijf

Mike van der Burgt 29-03-2017 10:12 AM
Categories: Verbeter je Recruitment

 

WAT en WIE je wilt in je bedrijf 

Een niet functionerende werknemer kan enorm veel kosten met zich mee brengen. Een Forbes artikel door David K. Williams stelt dat de kosten op kunnen lopen tot $50.000. De meest genoemde reden voor het ontslaan van niet functionerende personeel is, na ondermaats presteren, dat er een slechte match is tussen de benodigde vaardigheden voor de functie en de vaardigheden van de aangenomen medewerker. Deze reden wordt direct gevolgd door “onduidelijke functiedoelen”. Dit zijn redenen voor ontslag en dus ook kosten die gemakkelijk voorkomen hadden kunnen worden. Daarnaast stelt de Harvard Business Review dat 80% van de ontslagnemingen te wijten is aan een slecht werving en selectieproces.
Het goed neerzetten van je werving en selectieproces en het goed definiëren van de factoren die leiden tot succes binnen een functie is dus erg belangrijk. Wat helpt is het doen van een functie-analyse.

blog_image:career_1467188404577384b45bf83.jpg:end_blog_image
Functie-analyse


Wat voor ervaringen, persoonlijkheid en opleiding zijn benodigd voor de positie? Dat is de kern van een functie-analyse. Over welke kernvaardigheden, mindset en kennis beschikt iemand die succesvol de positie in je organisatie kan vervullen? Er zijn online voldoende checklists te vinden die je hiervoor kunt nalopen. Over het algemeen dekken ze de volgende punten:

De cognitieve en fysieke taken. Dit kan zijn plannen, beslissingen moeten maken over jezelf of anderen, maar ook bijvoorbeeld of het zwaar fysiek werk is (bijvoorbeeld intensief reizen) of dat iemand autonoom vanuit huis dient te kunnen werken.
Hoe de baan verricht dient te worden. Dit gaat in op specifieke mechanismen en sturing programma’s die iemand moet kunnen gebruiken en bedienen. Maar ook bijvoorbeeld of iemand in staat is bepaalde tools en apparaten te gebruiken.
Waarom de baan bestaat. Bedenk je hier waarom de specifieke baan bestaat. Wat zijn de doelen die iemand in deze positie wil en moet bereiken? Hoe is deze baan binnen de organisatie gerelateerd aan de andere posities binnen de organisatie? In principe dient iedere medewerker of geld te verdienen of geld te besparen.
De kwalificaties behorend bij de positie. Welke trainingen heeft iemand nodig? Welke opleiding, ervaring en vaardigheden zijn vereist en welke zijn nuttig of behulpzaam?

Deze lijsten kunnen zeker nuttig zijn, maar dit zijn toch meestal punten die je zelf ook wel kunt bedenken. Het nut van deze lijsten zit hem in het grondig doornemen ervan. Je dient verder te denken dan: “Goed zijn met cijfers, databeheer en testen”. Het is ook van belang dat bijvoorbeeld de data-analist de gevonden resultaten kan rapporteren en ookgoed kan communiceren. Daarnaast werkt een data-analist veel met de computer, dus moet hij/zij een goede concentratieboog hebben en in staat zijn langere tijd stil te zitten. Dit is maar een klein stukje van alles wat een goede data-analist ‘goed’ maakt.

blog_image:career_1467188504577385185f5f3.png:end_blog_image

WAT en WIE?

Als je hier zelf niet uit komt is het een goede stap om de persoon weg te denken. Denk aan WAT je nodig hebt en niet WIE. In dit artikel gebruik ik WAT om aan de geven welke objectieve taken en diploma’s of certificaten de functie behoeft (takenpakket, opleiding & evt. benodigde ervaring). WIE gebruik ik om aan te geven welke persoonlijke karakteristieken iemand moet hebben voor een taak (persoonlijkheid, specifieke ervaring & uitstraling). Heeft je werkvloer leiding nodig of heb je software verbetering nodig? Probeer het los te trekken van een voorstelling van een persoon en zo kun je de objectieve taken die jij gedaan wilt hebben makkelijker op een rijtje zetten. Bijvoorbeeld: Ik wil dat taken verdeeld worden op de werkvloer en dat de werknemers gemonitord worden. Of: Ik wil dat de software die ik gebruik beter functioneert en makkelijker te navigeren is. Wanneer duidelijk is WAT je nodig hebt kun je gaan denken aan WIE je nodig hebt.

Heb je iemand nodig die mensen leidt, dan moet deze vriendelijk, open, maar toch autoritair zijn. Iemand die software ontwikkelt hoeft met minder mensen rekening te houden en dus kun je zijn/haar persoonlijkheidsbenodigdheden toespitsen op de mensen waarmee de functie in contact zal zijn. Sowieso is het een goed idee om met de mensen die veel te maken hebben met de positie te praten. Zij kunnen aangeven WAT zij verwachten van iemand in deze positie (welke dingen willen zij dat deze positie doet en regelt) en WIE hier goed voor zou zijn (iemand met gezag of juist iemand die graag orders opvolgt etc.).

Conclusie

De juiste mensen op de juiste plek. Dat is hoe een bedrijf het best functioneert. De eerste stap hierin is identificeren WAT je nodig hebt (dit geeft de taken aan per positie). De tweede stap is bekijken WIE deze taken het best kan uitvoeren. De beste functie-analyse en daarmee de beste match wordt gedaan door mensen die ervaring hebben in het werkveld. Wees daarom niet bang om mensen in soortgelijke posities te vragen naar hun gedachten over WAT en WIE. Ook collega’s, in het bijzonder de collega’s waarmee de nieuwe werknemer te maken krijgt, vragen naar hun ideeën hierover is sterk aan te raden.

Voorbeeld functie-analyse en volgende maand in de blog

Deze maand bieden wij de Template functie-analyse aan met daarin een voorbeeld van een functie-analyse . Zodra je weet WAT en WIE je nodig hebt kun je specifieke vragen hierover maken en implementeren in je gestructureerde interview, dat vorige maand is besproken op onze blog.
Nu we in kaart hebben wie we willen en hoe we hen het best kunnen interviewen, kunnen we kijken naar hoe we de onderhandelingen in kunnen gaan. In een andere blogpost hebben we het over onderhandelingen voor de arbeidsovereenkomst en bieden tips & trics aan die ook voor onderhandelingen daarbuiten nuttig zijn. Ook zou je verder kunnen lezen op onze blog en erachter komen hoe je de beste Millennials kunt aantrekken in jouw organisatie.

Career Result
Bij Career Result weten wij dat de beste werving en selectie gedaan wordt door mensen met ervaring in het relevante werkveld. Daarom werkt Career Result met Recruitment Experts, die ervaring hebben in recruitment én het veld waarvoor zij recruiten. Ieder bedrijf heeft zijn eigen specialisatie en bij ons is dat dedicated recruitment. Jij bepaalt WAT en WIE je nodig hebt en wij leveren de juiste kandidaat. Interesse in onze diensten? Neem contact op en leer meer over hoe jij de beste werknemers kunt krijgen!

Nog verdere vragen of suggesties over Career Result of de thema’s van de blog? Mail naar mike@careerresult.nl of reageer hieronder.
Nog niet ingeschreven voor de nieuwsbrief? Schrijf je in!
Ken je nog anderen voor wie dit artikel leerzaam is? Deel deze post met hen!

This article is restricted. You have to be logged in to be able to add further reactions.
Vacatures
inVertrouwelijk
inVertrouwelijk
Recruitment Experts

Neem contact op als je hulp nodig hebt met recruitment of advies wil.
Wij bellen je om te helpen je recruitment doelen te halen.
Interim Search, Executive Search, Dedicated Search, Basic Search, Outplacement en Jobcoaching in de functies:

    • (Data) Analytics
    • Engineering
    • Marketing
    • Sales
    • ICT
  • Contact